Etiquetas

, , , , , , , , , , , , , , , ,

  A partir de un privilegio de Pedro IV de 1358, se toma como el origen de la Junta de Murs i Valls, luego llamada Fabrica Vella de Murs i Valls para distingurla de la Fabrica Nova del Riu, constituida en 1590. En ambos casos se trataba de actuaciones después de sendas riadas del Túria que requerian tanto la reparación de los daños causados y la construcción de nuevas estructuras preventivas, como el seguimiento, conservación y construcción de las obras públicas.

  Se entendía por murs el mantenimiento, reparación y construcción de las murallas, incluidas puertas y las torres, y por vaylls, valls o valladar, los canales por donde van las basuras y resots de toda clase, aportados por las alcantarillas o mares, aprovechando siempre el caudal de las acequias. Hasta llegar al rio estos colectores generales se ramificaban en filloles. También la limpieza de valladares y alcantarillas debía ser pagada de la obreria de Murs i Valls. Finalmente, dependía también de esta Fabrica los caminos y puentes comprendidos dentro del término de la ciudad de Valencia (Burjassot pertenecía al Distrito de Serranos).

   En 1673, el Dr Josep Llop (1630-1685) fue insaculado, en representación del estamento real, como obrer de la Fabrica de Murs e Valls. Detrás de esta elección existía el interés de que el abogado ordinario de la ciudad y de la Fabrica recopilase y ordenase toda la legislación y normatíva sobre esta institución municipal. Dos años más tarde Llop publica la obra: De la institució, govern politich y juridich, observancies, costums, rentes y obligacions dels oficials de les il.lustres Fabriques Vella, dita de Murs y Valls, y Nova, dita del Riu, de la insigne, leal y coronada ciutat de Valencia.

Transcripción de los capítulos XXVII y XXVIII (pp 300-303)

murs 1

murs 2

O cami de Liria, começa a la abaixada del pont nou, de una fita q está davant de les terres de Don Vicent Salvador y finix aldarrer pont que está prop de les fitches, que es de la cequia de Faytanar lo qual pont tambe se adoba per la Fabrica, ó per lo Arrendador conforme les provisions fetes en 7, de Octubre del any 1594, pero ará la conservasió deste camí y ponts toca a les dos Fabriques vella y nova, dita del riu, per causa de coduhirse per aquell tota la pedra, que es porta, pera la Fabrica dels pots y paredons del riu, y aixe es troben moltes provisions fetes, pera que se adobe este camí y es page el gasto mitgeramer, y entre altres les que es feren en 19, Decembre 1654, en 19, de Ianer 1655, pera pagar certs gastos fets en dit camí per lo majarrer de la Fabrica vella, y altres rebudes per los Escrivans de la Fabrica nova en 12, de Octubre del any 1607, en 9, de Agost 1628, en 26, de Nohembre 1613, y en esta es trova la calitat de ser miger lo gasto fins lo pont dit de Faytanar, y de allí avant fin la foya de Burjasot tot per conte de la Fabrica nova, y lo mateix se troba en la provisio de 15, Iuliol 1625.

2     Per esta causa, quant los Ilustres Iurats y Obrers, es reparteixen la visura dels camins, per veure els danys, que es causaren en aquells segons lo dit pot el provisio feta en 25, de Ianer 1653, cap 9. II. 40. senyalem la visura de este camí, al Canonge, que aissistix per la Fabrica nova, juntament ab altres de la Ilustre junta, que per fer lo gasto miger de les dos Fabriques, com se expresa en una provisio feta en, 15 de Iuliol 1648.

3     En est camí ni ha dos ponts, lo hu arrimat a la cequia de Rascaña, per davall del cual pasa aygua pera regar terres del hort de Catalina Morales, y als amos de dites terres, toca la conservasio de dit pont.

4    Lo altre pont, está davant de la alquería, del Egregi Compte de Parcent per davall del qual pasa aygua pera regar terres de dita alqueria y el amo de aquelles toca la conservasio de dit pont.

5    Lo cequiol que começa del cato de les terres de Ieruasi Lodrá Ciutadá fins al cato, q hi ha en dit cequiol q pasa per davall de la cequia de Mestalla y escorre en la cequia dita petra, se deu netejar, per la persona que u fará dels basots de canem de la alquería de Don Vicente Loris, per quant escorren es este cequiol los dits bassots, y la enrunen, lo que sempre se ha costumat aixi.

6    Y quant en este camí, es fan alguns clots, ahon se trau terra de escurar, estant aquells prop del camí los dehuen fet adobar los jurats del Loch de Burjassot, conforme provisio feta en 9, de Abril 1652.

7   Lo conreo de este camí, y el de Burjasot es sol arrendar per 89. liures ço es, les 53. liures en diner y les 36. liures en sis bolletes que dona la Ilustre Fabrica pera poder carretejar ab sis mules y de cada una de aquelles cobra lo arrendador 6. liures, com es de veure per lo arrendament fet en 12, Ianer del any 1674.

Plano de Antonio Cassaus (1695). “Huerta, y Contribucion Particular de la Ciudad de Valencia”. Derecha sección: Camí de Liria y Camí de Burjassot.

murs 3

murs 4

O camí de Burjassot, comença desde el cantó de la Alqueria de Severino Ginart, y finix al pont de la cequia de Tormos, que esta ans de aplegar a la cequia de Moncada, y la conservasio deste camí toca a la Ilustre Fabrica, excepto la del pont que esta prop de Benicalat, per davall del qual passa aygua pera regar les terres de Mosen Iuan Calbios, ço de sa herencia, y als amos de dites terres toca, la conservasio de dit pont.

Associació Cultural Templers de Burjassot©®

Anuncios